Optioner Islam


Under slutet av 1980-talet kom ett tillfälle till att bli en alternativhandlare på Londons huvudmarknad. Vid den tiden var jag inte en övande muslim och eftersom lön i denna arbetslinje kunde bli enorm, accepterade jag utan en andra tanke. När åren gick, blev det för mig att storleken på mitt lönpaket låg lite i förhållande till samhällets fördel som ett resultat av mitt arbete. Andra hade egna misstag. Revisorer klagade över de dolda riskerna att bankerna tog 39off balans 39 och från och med till och med skulle statsministrarna göra en syndabock på derivatmarknaden när andra ursäkter inte var kommande. Tillsynsmyndigheter krypterade för att rekrytera personal som kunde förstå vad handlarna gjorde men erbjöd låga lönesatser och drabbades därför av en bestående brist på kvalificerad personal. När derivatbrottet sänktes i allt större mängder började finansinstitutet söka en bredare ekonomisk motivering för förekomsten av denna marknad. Företagsskolorna, föregångare till moderna optionsvärderingstekniker, var bara alltför gärna till hjälp. Den ökande mångfalden av säkringsprodukter gav ett mer komplett spektrum av riskhanteringsverktyg och var därför till nytta för samhället, de berättade för oss. Men vi på marknaden såg en annan historia som utvecklades. XYZ-banken skulle locka den dåligt betalda treasury-chefen i Konungariket någonstans eller någon annan till ett komplext bytesavtal som bara en doktorand i kärnfysik skulle kunna värdera. Så banken skulle boka en vinst på flera miljoner dollar den dag då affären stängdes och kungarikets officerare skulle aldrig veta bättre. Derivatavdelningarna började svärma runt företagskunder som bin kring en honungskruka. Självklart kunde inte bluffen vara för evigt. I början av 1990-talet hölls bankföretagsförtroendehandlare diskutera storleken på kvotfakturot på en Procter - och Gamble-derivatavtal. Vi vet det här eftersom episoden tapades och publicerades på uppdrag av företaget. Det var en av många stora derivatförluster som uppkommit av kunder som hade agerat på bankernas uppmuntrande uppmuntran. Snart skulle Orange County och Metallgesellschaft falla i samma fälla till en kostnad av hundratals miljoner dollar mer. Vi kan skydda dig mot marknadsvolatilitetskvoten som investeringsbankerna berättar för sina kunder. Men volatiliteten på marknaden orsakas av verksamheten hos de allra samma investeringsbankerna, så kunderna säljs ingenting för någonting. Skydd mot en fara som aldrig behövde existera i första hand. Tyvärr lärde världen lite av derivatsexplosionen. När Internetboomen kollapsade, lärde en ny generation kunder sig om de motiv som verkligen driver banker och rådgivare. Kunderna tenderar att vara offerred de produkter som ger finansinstitut med högsta vinstmarginal. Vad händer om varje land hade rena guldmynt som sin valuta Vad skulle det vara på valutamarknaden Vad skulle vara meningen med att utbyta en uns amerikanskt guld till en ounce japanskt guld Vem skulle behöva valutaderivat Vem skulle behöva betala Provisioner på valutatransaktioner Vi ser väldigt snabbt var den här ideen leder. Ett slut på en miljard dollar per dag som ger stora vinster för finansinstitutet. Men givetvis är vinsten inte nödvändigtvis en indikation på produktiv ansträngning. Stöld är ett bra exempel på denna princip. Om vi ​​vill uppnå en effektivare ekonomi måste vi främja system där människor arbetar i produktiv sysselsättning snarare än oproduktiva. Valutamarknaden är en uproduktiv strävan efter att den existerar på grund av en onödig monetär konvention. Ändra konventionen, med andra ord anta en annan monetär standard, och alla de kloka återförsäljarna kan bli läkare och lärare istället men tillbaka till alternativ. Moderna optionsavtal har en rad gemensamma drag som kan sammanfattas enligt följande. Ett alternativ är en rättighet som inte är skyldig att ingå ett underliggande utbytesavtal före eller före ett visst framtida datum (utgångsdatum). Köparen av det alternativet betalar ett pris (premien) till säljaren (författaren) av alternativet. Alternativet kan ge innehavaren rätt att köpa en specificerad tillgång (den underliggande) från optionsskribenten, till exempel guld, till exempel ett köpalternativ på guld. Eller alternativet kan ge innehavaren rätt att sälja den underliggande tillgången till optionsskrivaren. Detta skulle vara ett säljalternativ. Varje option har ett aktiekurs, vilket är det pris som innehavaren får köpa eller sälja underliggande vid utövandet av alternativet. Och varje alternativ har en nominell storlek, det vill säga det underliggande belopp som optionsinnehavaren kan köpa eller sälja till aktiekursen. Den 15 december 2001 Europas uppmaning till guld på 400 per ounce i 100 ounger ger innehavaren rätt att köpa 100 ounces guld från optionsförfattaren till 400 per ounce den 15 december 2001, om innehavaren så önskar. Om vi ​​utesluter de finansiella kontrakten som är av sig själva (obligationer och valutaterminen till exempel), lämnar vi en rad underlag som aktier och råvaror som ett derivatkontrakt kan vara baserat på. Kärleksfullt, även om det finns acceptabla former av underliggande sådana som dessa, förblir ett viktigt värderingselement vid ankomsten till verkligt värde av ett optionsavtal fortsatt räntan. Black Scholes formel föreslår att eftersom ett alternativ kan säkras helt genom konstant handel i det underliggande bör optionspositionen vara risklös och därigenom tjäna köparen den riskfria räntan på premien som betalades för den. (I verkligheten är en konstant handel med den underliggande tillgången för att uppnå den perfekta häcken ouppnåelig, och så är optionspriserna uppträdande på sätt som inte helt förutspås av Black-Scholes.) För det obeslutna alternativet blir kontraktet en ren osäkerhet. Ingen av parterna vet huruvida alternativet kommer att utövas, eftersom det är beroende av marknadens villkor vid ett framtida datum. Det första problemet med standardoptionskontraktet från ett shariaperspektiv är att ett utbytesavtal där både betalning och underliggande är uppskjutna är allmänt hållet att vara förbjudet. Det andra problemet är den osäkerhet som finns med avseende på huruvida alternativet kommer att utnyttjas. För det tredje, om optionsavtalet bedöms vara halal, uppstår frågan huruvida det alternativet själv kan säljas till en tredje part, vilket är fallet på marknaden för teckningsoptioner till exempel. För det fjärde, genom att köpa ett köpoption och sälja ett köpoption kan en näringsidkare replikera en kort position i en underliggande tillgång. När dessa alternativ är kontantavräknade kan näringsidkaren ses för att uppnå samma kassaflöden som en kort säljare av det underliggande. Shariahs lärare har kommit överens om att sälja det man inte äger är en förbjuden kommersiell verksamhet, och möjligheten att en sådan verksamhet kan syntetiseras genom användning av alternativ måste därför ifrågasätta deras giltighet under shariah. Det finns ett femte problem som gäller mer komplicerade optionsavtal där själva aktiekursen varierar enligt en överenskommen formel. Sådan är fallet med ett seriellt alternativ. Till exempel ger en månads 39-tal-pengars39-samtal med dagliga återställningar innehavaren en serie på en dags köpoptioner vars lösenpris är priset på den underliggande tillgången vid tidigare handelsdagens stängning. Eftersom det här priset är okänt i förskott, kan själva aktiekursen inte vara känt. Detta representerar ytterligare gharar. Under Bay al-Urban betalas en insättning på en vara som en potentiell köpare kan köpa vid en senare tidpunkt. Skulle köparen inte slutföra köpet, är insättningen förlorad. Detta kontrakt har använts som en motivering för islamiska alternativ av vissa författare som hävdar att insättningen kan ses som den premie som betalas av köparen av en köpoption. Problemet är att de forskare inte tillåter allmänt Bay Al-Urban. Enligt Ibn Rushd i Bidayat al-Mujtahid: Inom detta ämne är försäljningen av städerna (försäljning med allvarliga pengar). Flertalet jurister i olika regioner håller fast att det inte är tillåtet, men det är relaterat till en grupp av Tabi39un som de tillåter det, bland dem är Mujahid, Ibn Sirin, Nafi ibn al-Harth och Zayd ibn Aslam. Den form som krävs är att en person puchases en sak och levererar till säljaren en del av priset under förutsättning att om försäljningen utförs mellan dem kommer dessa allvarliga pengar att utgöra en del av priset på varorna, om det inte exekveras köparen kommer att avstå från det. Majoriteten lutade mot sitt förbud, som det är från kategorin gharar, mukhatara och förtäring av andras välstånd utan ersättning. Zayd brukade säga, "Allahs budbärare (Guds frid och välsignelser vara över honom) tillåter itquot. Ahl al-Hadith sade att detta inte är känt från Allahs budbärare (Guds frid och välsignelser är över honom). Under Khiyar, som tillåts av juristerna, har köparen av en vara rätt att ångra sitt köp om säljaren specifikt tillåter som en del av försäljningsvillkoren. Det här är med andra ord ett alternativ att avbryta en tidigare överenskommen försäljning. Alla köpare har rätt att avbryta en försäljning efter inköpet men innan de lämnar säljarens närvaro (khiyar al-majlis). Denna rätt skiljer sig från det som säljaren uttryckligen anger för köparen under försäljning med ett alternativ (bay al-khiyar) där köparen kan lämna närvaron av säljaren under en viss tidsperiod innan han återvänder för att avbryta försäljningen och ta tillbaka pengarna som betalades. Ibn Rushd i Bidayat al-Mujtahid kommentarer: Tillåtligheten av alternativet upprätthålls av majoriteten, förutom al-Thawri och Ibn Shubrama, liksom en grupp av Zahirities. Flertalet är beroende av traditionen i Hibban ibn Munqidh, som innehåller orden quotand du har ett alternativ för tre daysquot och det som har varit relaterat till Ibn Umars tradition: quotThe parties to sale har ett alternativ så länge som De har inte skiljts, utom i försäljning med en optionsquot. Förtroendet hos dem som förbjuder det är (på argumentet) att det utgör gharar och att försäljningsgrunden är att den är bindande, om inte det finns slutgiltiga bevis för att försäljning tillåts med en möjlighet från Qur39an eller autentiska Sunna eller Ijma . De sa också att traditionen med Hibban inte är autentisk eller det är specifikt för en person som klagade till profeten (Guds frid och välsignelser var över honom) att han blev lurad i försäljningen. De sa att traditionen av Ibn Umar och orden i den, quotexcept sale med en optionsquot, har tolkats genom en annan version av denna tradition där orden som han säger till sin motsvarighet: 39Choose39, citationstecken har noterats. I khiyar är det svårt att se någon analogi som skulle leda oss till godkännandet av det moderna optionsavtalet som beskrivits ovan. Khiyar hänför sig till ett halalavtal om utbyte som redan har ägt rum, medan ett modernt alternativ avser en utbyte som ännu inte ska äga rum. I fallet med khiyar utförs omväxling av en eller båda motvärden omedelbart. Vid det moderna optionsavtalet gäller framtida leverans för både betalningen och den underliggande tillgången. Dessutom finns osäkerhet om materialiseringen av utbytet med det moderna optionsavtalet, men inte i khiyar. Skillnader mellan traditionella forskare i fråga om khiyar uppstår i mindre detaljer, såsom hur länge köparen har möjlighet att returnera varorna, eller som är ansvarig för eventuella skador på varorna medan köparen befinner sig i dem under optionsperioden. Dessa forskare verkar inte ha kommit överens om de grundläggande principerna som skiljer khiyar från det moderna optionsavtalet. Det är min åsikt att jag varit involverad i derivathandel, att potentialen finns på denna marknad för att orsaka en allvarlig uppdelning i det finansiella systemet. Graden av hävstångseffekt som erbjuds genom optionsavtal kan vara så höga att stora oförutsägbara marknader flyttar till underliggande priser kan leda till en stor finansiell institutions insolvens. Skulder kan inte helt säkras, även om det är avsikten, och vissa handlare avsiktligt skyddar inte sina optionsportföljer eftersom sådana åtgärder skulle begränsa potentialen för hög avkastning. Fallet med långfristig kapitalhantering i USA, räddad av en Federal Reserve-borgen ut 1998, visar hur stor risk som kan uppstå. Frågan är om centralbanken eller andra myndigheter kommer att kunna röra sig tillräckligt snabbt, eller i tillräckligt stor mängd för att förhindra framtida misslyckanden. När man tittat på det islamiska perspektivet, liksom med så många andra islamiska finansiella produkter, verkar det som att teorin måste sträckas för att motivera en islamisk optionsavtal. De makroekonomiska argumenten för deras existens är tvivelaktiga, baserade på att de minimerar risker som inte behöver existera i första hand. Bättre att strukturera det ekonomiska systemet så att det inte drabbas av fortsatt volatilitet. Om det inte fanns något sådant som intresse skulle det inte finnas något sådant som ränteoptioner. Samma med utländsk valuta. Det som vi ser i västvärlden är uppkomsten av finansiella produkter som är ett symptom på ett system som har gått fel. Islamiska finansiärer som ser på produkterna i detta system som ett paradigm gör ett stort misstag. Editorial, October 2001Employee Stock Options Q: Kan du föreslå någon annan litteratur om huruvida det är lämpligt att bevilja aktieoptioner i ett företag till muslimska medarbetare Kan muslimer delta i personaloptionsplaner Om inte, vilka andra alternativ finns tillgängliga istället för deltagande i Personaloptionsplaner A: Tack för din fråga. Detta är en som många muslimer pusslar över, och med goda skäl. Till att börja med leder begreppet quototionsquot ofta till förvirring eftersom de flesta muslimer känner igen det som att de kanske har att göra med optionsmarknaden och köp och försäljning av alternativ är tydligt förbjudet på grund av osäkerhetselementet eller gharar vid tidpunkten för upphandlingen . (För en detaljerad diskussion om gharar. Se: quotLesson Two, Riba och Ghararquot. Av kursen som jag undervisar vid Dow Jones University. QuotThe Principles of Islamic Investingquot tillgänglig på internet som börjar i mars 2000 på dju). För det andra kan människor ha frågor om hur ett typiskt företagsoptionsalternativ verkligen fungerar. Med lite hjälp från webmaster. Jag redogör för den allmänna idén nedan: För att belöna prestanda eller motivera anställda till att arbeta hårdare, kommer bolaget att erbjuda en anställd möjlighet till 100 aktier till ett fast pris (strike-pris) som vanligtvis inte är detsamma som marknadspriset . I allmänhet är erbjudandet giltigt under en viss tid (övningsperiod), ett antal år eller ett antal dagar från det att en anställd lämnar företaget. Arbetstagaren kan: Gör ingenting - arbetstagaren betalar ingenting och tar emot ingenting. Utöva alternativet genom att köpa aktierna och sälja dem till marknadsvärde, få skillnaden, mindre provisioner, i kontanter. Köp alla aktier till aktiekursen och behåll dem för framtiden. Sälj nog av aktierna till marknadspris till och behåll resten av aktierna för framtiden. Under dessa omständigheter är quotoptionquot faktiskt ett erbjudande, eftersom priset är fast. Ordet quotoptionquot hänvisar till det faktum att företaget har givit sin anställd ett val, eller val, antingen att köpa aktien och hålla den, eller att sälja den, eller en kombination av de två. Under dessa omständigheter finns det inget fel med en anställd som väljer att köpa aktierna. men endast om villkoret är att Sharia är kompatibelt eller med andra ord uppfyller vissa finansiella kriterier. Chef bland dessa kriterier är att företaget måste vara engagerat i en huvudverksamhet som är halal. Företagen som deltar i Riba som huvudföretag, liksom de flesta företag inom finanssektorn, är definitivt ute av gränser för muslimska investerare. Detsamma gäller för företag som producerar eller säljer alkohol, tobak, fläskprodukter, så kallad quotadult entertainmentquot och så vidare. Så en muslimsk investerare måste vara försiktig om var hisher placeringsfonder placeras. Det finns också sekundära överväganden, av vilka några handlar om huruvida ett företag är inblandat i riba. genom företagsupplåning eller ej räntebärande intäkter, varav vissa är inblandade i redovisning av konton. Dessa kallas sekundära shariah-skärmar, och shariahövervakningskommittéerna (SSB) för de flesta islamiska fonder har gett åsikter om dessa skärmar. Många islamiska fonder har antagit de kriterier som SSB ställde för Dow Jones Islamic Market Index eftersom dessa skärmar är de strängaste och också övervakas noggrant och noggrant. Då kan det korta svaret på frågan huruvida muslimer kan utöva aktieoptioner när dessa erbjuds dem av de företag de jobbar för är ja. Och anledningen till att detta är lagligt är att quotoptionquot faktiskt är ett erbjudande när de väsentliga delarna av varje försäljning är ett erbjudande (ijab) och dess acceptans (qabul). Det fanns två andra delar till din fråga. Man hade att göra med litteratur om ämnet. Jag kan rekommendera boken av rättvisa Muhamad Taqiy Usmani. med titeln Islamic Finance. Den sista delen av frågan om vilka andra alternativ som finns i stället för att delta i personaloptionsplaner är oklart för mig. Självklart finns många alternativ tillgängliga för både anställda och ledning. Men det som sökes är inte klart från frågan. Slutligen, i detta, som i alla andra frågor, vet Allah bäst. Artikel som tagits (med tack) från muslimsk investerare.) Jag behöver veta om följande aktiehandel är tillåten i islam. Aktieoptioner ger dig rätt att köpa eller sälja en aktie till ett visst pris inom en bestämd tidsperiod. Du betalar för alternativet men du behöver inte utöva det. Du kan också köpa alternativ på framtida avtal, räntor och valutor på samma sätt. Det pris du betalar för alternativet kallas premien, och det pris som det är överens om att du kan köpa eller sälja aktier eller terminsavtal kallas utövningspriset i Storbritannien. Det pris du betalar för ett alternativ beror på vilken tid som är tillåten tills optionen löper ut (ju längre är det dyrare alternativet) och även om skillnaden mellan lösenpriset och det aktuella marknadspriset på aktierna eller terminerna avtal. Alternativ ger dig hävstångseffekt. Allt du behöver betala är premiepriset för att satsa på att lösenpriset blir bättre än marknadspriset vid någon tidpunkt innan alternativet löper ut. Du behöver inte komma med några pengar om du inte redan vet att du har vunnit din insats. Det finns två typer av alternativ, sätter och ringer. Ett köpoption ger dig rätt att köpa, och ett köpoption ger dig rätt att sälja. Traded options gör att du kan köpa eller sälja ditt alternativ om du vinner satsningen, istället för att köpa aktierna eller andra värdepapper själva. Antag att du tror att aktierna i Company X kommer att gå upp de närmaste tre månaderna. Du kan köpa ett tre månaders köpoption på 1.000 aktier, till exempel 184p premien blir 18p per aktie, så du betalar 180 pund plus hanteringskostnader för 1.000 aktier. Om aktiekursen är 187p efter 3 månader kan du utnyttja möjligheten att köpa i hopp om att aktiekursen fortsätter att öka, du kommer att ha spenderat 180 1 840 2020 pund, så att du inte räknar med att hantera kostnaderna måste aktierna Stiga över 202p för att du ska göra en vinst. Antag att du tror att företag Xs aktier kommer att gå ner under de kommande tre månaderna. Du kan köpa ett köpoption för 18p per aktie för 1000 aktier vid 184p. Om aktierna går ner till 150p kan du utöva ditt alternativ genom att lägga det på en optionshandlare och tvinga honom att köpa dina aktier för 1 840 pund, vilket du nu utövar din rätt att köpa för 1 500 pund och överlåta dem vidare till honom. Kostnaden för dig, inklusive hantering av avgifter, är 1 500 180 680 pund, så din vinst är 1 840 -1 680 160 pund. Eftersom din mäklare kan genomföra båda transaktionerna snabbt, behöver du inte komma med alla pengar för att köpa aktierna. A.) Handel med optioner som på modet på aktiemarknaderna och som du förklarat i dina frågor är inte tillåtet i sharia. För det första, eftersom alternativet inte är något konkret som kan köpas eller säljs och för det andra, eftersom denna transaktion har en del av Gharar eller Qimar (spel). Dessutom har dessa derivat medfört negativa resultat på ekonomin. För detaljer kan du läsa boken: APOCALYPSE ROULETTE: LETHAL WORLD OF DERIVATIVES av Richard Thomson publicerad av Macmillan Publishers Ltd, London, 1998. Stockalternativ Q.) Jag behöver veta om följande aktiehandel tillåts i islam. Aktieoptioner ger dig rätt att köpa eller sälja en aktie till ett visst pris inom en bestämd tidsperiod. Du betalar för alternativet men du behöver inte träna det. Du kan också köpa alternativ på framtida avtal, räntor och valutor på samma sätt. Det pris du betalar för alternativet heter 8216premium8217 och det pris som det är överens om att du kan köpa eller sälja aktier eller terminsavtal kallas 8216exercise price8217 i Storbritannien. Det pris som du betalar för ett alternativ beror på vilken tidsperiod som är tillåten tills optionen löper ut (ju längre är det dyrare alternativet) och även om skillnaden mellan 8216exercise price8217 och nuvarande marknadspris på aktierna eller terminerna avtal. Alternativ ger dig hävstångseffekt. Allt du behöver betala är premiepriset för att satsa på att lösenpriset blir bättre än marknadspriset vid någon tidpunkt innan alternativet löper ut. Du behöver inte få mer pengar om du inte vet att du har vunnit din insats. Det finns två typer av alternativ, 8216puts8217 och 8216calls8217. Ett köpoption ger dig rätt att köpa, och ett köpoption ger dig rätt att sälja. Traded options gör att du kan köpa eller sälja ditt alternativ om du vinner satsningen, istället för att köpa aktierna eller andra värdepapper själva. Antag att du tror att aktierna i Company X kommer att gå upp de närmaste tre månaderna. Du kan köpa ett tre månaders köpoption på 1.000 aktier, till exempel 184p premien blir 18p per aktie, så du betalar 180 pund plus hanteringskostnader för 1.000 aktier. Om aktiekursen är 187p efter 3 månader kan du utnyttja möjligheten att köpa i hopp om att aktiekursen fortsätter att öka, du kommer att ha spenderat 180 1 840 2020 pund, så att du inte räknar med att hantera kostnaderna måste aktierna stiga över 202p för att du ska göra en vinst. Antag att du tror att företag X8217s aktier kommer att gå ner de närmaste tre månaderna. Du kan köpa ett köpoption för 18p per aktie för 1000 aktier vid 184p. Om aktierna går ner till 150p, kan du utöva ditt alternativ genom att välja 8216putting8217 till en options återförsäljare, vilket tvingar honom att köpa dina aktier för 1 840 pund, vilket du nu utövar din rätt att köpa för 1 500 pund och överlåta dem Vidare till honom. Kostnaden för dig, inklusive hantering av avgifter, är 1 500 180 680 pund, så din vinst är 1 840 -1 680 160 pund. Eftersom din mäklare kan genomföra båda transaktionerna snabbt, måste du komma med alla pengar för att köpa aktierna. A.) Handel med optioner som på modet på aktiemarknaderna och som du förklarat i dina frågor är inte tillåtet i sharia. För det första, eftersom alternativet inte är något konkret som kan köpas eller säljs och för det andra, eftersom denna transaktion har en del av Gharar eller Qimar (spel). Dessutom har dessa derivat medfört negativa resultat på ekonomin. För detaljer kan du läsa boken: APOCALYPSE ROULETTE: LETHAL WORLD OF DERIVATIVES av Richard Thomson, publicerad av Macmillan Publishers Ltd, London, 1998.

Comments

Popular posts from this blog

Icicidirect Option Handel Courtage

Handel Användande Bollinger Band Forex

Trading Binary Optioner Strategier And Taktik Download Spel